Sök:

Det är klart jag lär mig nåt men jag tänker inte på det

att
medvetandegöra grundskoleelevers lärandeprocess genom
skriftlig reflektion


Syftet med vårt utvecklingsarbete var att göra eleverna medvetna om det egna lärandet och därigenom stärka deras förmåga att lära. För att uppnå detta fick eleverna, en gång i veckan, skriftligt reflektera i loggböcker över vad de lärde sig och hur de gick tillväga när de lärde sig. Genom att föra en dialog med eleverna i deras loggböcker försökte vi leda dem framåt i deras inlärningsprocess. Genom att medvetandegöra eleverna om olika inlärningsstilar och inlärningsstrategier tänkte vi oss att eleverna skulle få ökad medvetenhet för sitt lärande. För att tolka om någon medvetenhet väckts gällande det egna lärandet utfördes inledande och avslutande intervjuer med ett slumpmässigt urval elever. Egna dagboksanteckningar fördes som stöd för vår tolkning. Ur vårt resultat kunde vi se att en majoritet av eleverna hade svårigheter att uttrycka sina tankar i skrift och att reflektera över sitt lärande var svårt för dem. Trots den begränsade tiden kunde vi se att en process startat för ett fåtal elever där de reflekterade över sitt lärande.

Författare

Anne Thiger Marina Åström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..