Sök:

"Det är ju lite det som är demokrati"

En studie om elevers uppfattningar om demokrati

Examensarbetets syfte är att ta reda på elevers demokratisyn och hur de upplever sin möjlighet till att kunna påverka i skolan. Samtidigt är det betydelsefullt att undersöka elevernas uppfattningar om hur de tar till sig kunskap och dessutom ta reda på deras kunskaper om demokrati. Undersökningen bygger på sex parintervjuer med elever från årskurs nio. Den metod som har använts vid undersökningen är kvalitativa intervjuer för att därigenom kunna spåra tankar och upplevelser av informanternas omvärld. Utifrån undersökningens resultat kan man se att eleverna till det mesta är nöjda med det inflytande de har i skolan. Det uppges att lärarna lyssnar på deras synpunkter och åsikter. Informanternas erfarenheter och upplevelser stämmer delvis överrens med styrdokumentens riktlinjer, men de bör kunna påverka mer i skolan jämfört med vad de idag kan. Utifrån studiens resultat framträder den valdemokratiska modellen tydligt, sett till elevernas svar är det den demokratimodellen som karaktäriseras starkast. Eleverna har kunskap om grundläggande fakta gällande demokrati, där finns dock svårigheter för att kunna beskriva de demokratiska processerna. Utifrån undersökningen framkommer det dessutom flera synsätt gällande vilka arbetsmetoder som eleverna föredrar att arbeta på. Eleverna efterfrågar redskap som gör att kunskapen blir bestående för dem.

Författare

Anna Olsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..