Sök:

Det Kreativa veckomötet

Den homogena arbetsgruppens idégenerering


ProblemAtt generera kreativa idéer i grupp kan anses vara en omöjlig uppgift när en arbetsgrupp är homogen där divergent tänkande saknas. Då veckomöten är identiska och innehåller upprepande processer i form av att samma dagordning repeteras, anser författarna att nya metoder är nödvändiga för att nya idéer ska träda fram.SyfteFörfattarna vill undersöka om en stegvis förändring i arbetsgruppens veckomötes rutiner kan öka antal idéer/ förslag som arbetsgruppen genererar fram. Tanken är att ge produktionsledaren ett verktyg som denne kan använda sig av när gruppen ska generera fram lösningar till arbetsrelaterade problem. MetodMetoden i arbetet är en systematisk observation, det vill säga att flera observatörer studerar flera individers beteende med en specifik instruktion. Instruktionen anger vilka händelser som observeras. Instruktionen i detta arbete är studiens syfte som undersöker arbetsgruppens idégenerering. Den andra instruktionen ska informera deltagarna om den kreativa övningen.TeoriFörfattarna tar upp viktiga förutsättningar som kan stimulera gruppkreativitet. Teorier som författarna tar med i arbetet beskriver bland annat ledarskapsstilar, motivation, kreativa övningar i grupp samt divergent tänkande.EmpiriGenom att manipulera möten för en arbetsgrupp har författarna observerat om idégenereringen kan öka med hjälp av en förändring av lokalen samt kreativa övningar. De fyra observationstillfällen samt intervjuer har bidragit till en förståelse kring hur arbetsgruppen tar emot sådan förändring samt vilken effekt manipulationerna har på arbetsgruppens idégenerering. AnalysSvaret på arbetets frågeställningar har analyseras fram med hjälp av det teoretiska perspektivet samt empiriska studier som genomfördes på avdelningen som ingick i undersökningen. Frågor som besvaras handlar om hur man kan träna arbetsgruppen till att generera fler idéer, kommer antal idéer att öka med hjälp av våra manipulationer samt vilka förutsättningar bör skapas för att arbetsgruppen skall behålla kreativiteten.ResultatFörfattarna har utifrån empirin utvecklat en egen modell som skulle kunna användas av arbetsledaren som ett verktyg för arbetsgruppen att behålla idégenereringen vid framtida möten.SlutsatsFörfattarna markerar i punktform förutsättningar som måste skapas för att denna arbetsgrupp ska använda kreativa övningar som ett verktyg vid idégenerering. Flera faktorer måste samspela för att kreativiteten ska behållas i framtiden.

Författare

Bljerim Sokoli Adrian Sokoli

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..