Sök:

Destinationsattributens betydelse för valet av destination

- En studie om Svensk golfturism


Studien avser att ge en förståelse för golfspelares beslutsprocess vid valet av golfbana vid en golfresa. Studien fokuserar framförallt på att identifiera de attribut på en golfdestination som golfspelare värderar och som påverkar deras beslut gällande vilken golfbana de ska spela på under sin golfresa. Studien omfattar både beslutet att besöka en golfbana för första gången och beslutet att återbesöka en golfbana.Studien visar att respondenterna värderar attributen olika beroende på vad motivet och syftet med golfresan är, vilket innebär att beslutsprocessen kan skilja sig från beslut till beslut. Detta innebär att det bara är attributen som respondenterna har som krav som alltid påverkar beslutet. De övriga attributens betydelse kan skilja från beslut till beslut. Jag kan konstatera att respondenterna har vissa krav på en golfbana vilka påverkar valet av golfbana. Dessa kan kategoriseras som: golfbanans utformning, golfbanans kvalitet och övriga attraktioner. Vidare påverkas valet av golfbana av golfspelarnas motiv med resan eftersom attributen på en destination måste uppfylla motivet med resan. Respondenterna väljer inte en golfbana som inte har de attribut som krävs för att uppfylla motivet med resan. Studien visar också att respondenterna inte är fullständigt medvetna om deras beslutsprocess när de väljer golfbana. De har inte en full förståelse för vilka faktorer som påverkar deras beslut.

Författare

Caroline Bergqvist

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..