Sök:

Designstrategi i en förändringsprocess

En fallstudie på ett tjänsteföretag


Tjänster är en växande marknad där bemanningsföretagen har fått en ökad betydelse bland annat beroende av marknadens höga krav på tillgänglighet och flexibilitet. I dagens samhälle är det viktigt att produkter och tjänster inte bara fyller en funktion utan också uttrycker och förmedlar rätt budskap till intressenterna. Design har därför fått en allt viktigare funktion inom företag som vill utmärka och särskilja sig. För att frambringa ett starkt och trovärdigt varumärke som differentierar sig gentemot konkurrenterna, borde skapandet av varumärket inkluderas i en designstrategi där kvaliteten på designen är väsentlig.Studien syftar till att skapa en tydligare bild om och på vilket sätt ett tjänsteföretag arbetar med designstrategi i en förändringsprocess och hur de når ut till målgruppen. Urvalet för denna studie är tjänsteföretaget Academic Work, kommunikationsbyrån Naked, som företaget har tagit hjälp av i framtagandet av det nya konceptet, och slutligen en av företagets utvalda målgrupper, studenter. Genomförandet av denna studie bygger på kvalitativa intervjuer med Academic Work och Naked samt en kvantitativ enkätundersökning med målgruppen studenter.De viktigaste slutsatserna från studien är att Academic Work:Inte har en entydig och självklar syn på designstrategi utifrån en förändringsprocess.Inte uttalat varit medvetna om att design har betydelse när de skulle se över sin marknadsföring och kommunikationsplattform, och är inte, eller i vart fall i ringa ut-sträckning, medvetna om designstrategins betydelse.Anlitat externa konsulter för att få hjälp med förändringsprocessen och de har därigenom implementerat design och designstrategi i processen.Förutom slutsatserna kring Academic Work har även följande slutsatser dragits:Det är viktigt med en tydlig kommunikation mellan företaget och externa konsulter för att stärka företagets varumärke och värden.Enkätundersökningen visar på att företaget nått ut till ekonomer i större grad än till humanister.Studenterna beskriver Academic Work utifrån givna påståenden som: seriösa, intressanta, vägvisande, karriär och arbete.

Författare

Hanna Konradsson Marie Laudon

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..