Sök:

Design av schemaläggningssystemet till räddningstjänsten

en metodisk process för att uppnå användbarhet

Detta examensarbete beskriver processen för framtagandet av en ny design för det befintliga schemaläggningssystemet för räddningstjänsten. Ett av problemen med att schemalägga för personalen inom räddningstjänsten är att det är flera faktorer som måste tas hänsyn till. Några av dessa faktorer är vilken station de arbetar på, personalens kompetens, att det ska finnas personal på stationerna och arbetsroller. Syftet med examensarbetet var att skapa en ny design som uppskattas av de som arbetar med systemet. För att uppnå detta var de som schemalägger med och påverkade designen av systemet tidigt i designprocessen.Detta examensarbete innefattar en litteraturstudie, en förstudie, en intervjustudie, en fokusgrupp och två användartester. Syftet med förstudien var att dels förbereda inför intervjustudien med de som arbetar i schemaläggningssystemet och dels att få inspiration för framtida design samt funktionalitet. Intervjustudien var grunden till skisserna av det första designförslaget och sedan skapades en lo-fi prototyp utifrån skisserna. Prototypens funktionalitet testades genom en fokusgrupp med ett antal schemaläggare. Efter fokusgruppen itererades lo-fi prototypen och vissa delar gjordes om. Sedan utfördes det användartester på lo-fi prototypen för att se hur användarna interagerade med prototypen. Resultat av lo-fi prototypen utvecklades till i en hi-fi prototyp som även testades med samma användare. Den slutgiltiga prototypen blev en hi-fi prototyp som har tagits fram med hjälp av schemaläggarnas återkoppling. I diskussionen presenteras dels vad som gick bra med de olika utvärderingsmetoderna och vilka delar som borde ha förbättrats. Det diskuteras även varför den nya designen av schemaläggningssystemet blev mer användbar och hur bra upplägget var på processen av framtagandet av prototypen.Examensarbetet har bidragit med en större förståelse för användarcentrerad design och varför det är viktigt att involvera slutanvändare i designprocessen. Dessutom bidrog examensarbetet med en insikt i hur de utvalda utvärderingsmetoderna ska utföras och deras fördelar samt nackdelar.

Författare

camilla Romander

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..