Sök:

Den svenska mobiltelefonmarknaden - en studie i manlit och kvinnligt köpbeteende och marknadsföringens sätt att påverka detta


Som huvudproblem hade vi frågeställningen: Hur skiljer sig mäns och kvinnors preferenser för och köpbeslutsprocesser vid val av mobiltelefon åt och vad påverkar dessa? Hur kan marknadsföringen utformas för att möta dessa olikheter? Syftet med uppsatsen var att genom teori och empiri undersöka kvinnors och mäns preferenser och köpbeslutsprocesser och vad som påverkar dessa samt att undersöka den marknadsföring som finns idag och hur denna tar eller skulle kunna ta hänsyn till olikheter mellan könen. Metoddelen på uppsatsen bygger till stor del på en kvalitativ studie. Vilket innebär att flertalet personliga intervjuer genomfördes. För att tolka marknaden och dess olika form av media användes även content analyse som metod för att tolka detta. Vår slutsats av hela uppsatsen visar på klara skillnader i män och kvinnors riskhantering, informationsbehandling och självbild. Dessa påverkas i sin tur av faktorer som mäns tydliga teknikintresse respektive kvinnornas designintresse. De underliggande preferenserna påverkas även av olika stereotyper av män och kvinnor som existerar i rådande samhälle.

Författare

Andreas Ekman Filip Olsson Arash Azizi

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..