Sök:

Den fysiska vårdmiljöns betydelse för vårdtagare - en litteraturöversikt.

Bakgrund: Den fysiska vårdmiljön karakteriseras av flera faktorer, som med hjälp av sinnenas tolkning påverkar vårdtagare både fysiologiskt som psykologiskt. Inom omvårdnad finns teoretiska beskrivningar av vårdmiljöbegreppet samt normativa antaganden om att sjuksköterskor bör och kan ta till vara på den fysiska miljöns helande möjligheter i syfte att främja välbefinnande och hälsa hos vårdtagare. Det är därför av vikt att undersöka vilken kunskapsbaserad grund som finns inom området vårdmiljö och dess betydelser för vårdtagare. Syfte: Att explorera vilka betydelser interventioner i den fysiska vårdmiljön har för vårdtagare. Metod: En litteraturöversikt genomfördes baserat på åtta vetenskapliga artiklar som beskriver betydelser av olika typer av miljöinterventioner för vårdtagare. Resultat: Interventionsstudierna belyste betydelser av ljus, ljud, färg och natur. Studierna bestod antingen av en deltagande aktör och manipulering av miljön eller enbart manipulering av miljön. Studiernas interventioner påverkar förändringar på vårdtagare i såväl beteende som fysiologi, samt livskvalitet och välbefinnande. Slutsats: Studier i vilka man studerat betydelser av miljöinterventioner för vårdtagare spretar både beträffande vilken typ av interventioner som testats och beträffande vilka effekter man vill uppnå. Dock så visar dessa studier att den fysiska vårdmiljön påverkar vårdtagare på ett eller annat sätt. Att använda sig utav vårdmiljöns potentiella kraft och interventioner av ljus, ljud, färg och natur ses ofta som en naturlig och självklar komponent av omvårdnaden. Den här litteraturöversikten visar att det både saknas sammanhållen forskning inom området vårdmiljö och att man måste problematisera hur området kan och bör undersökas samt ta reda på vilka utfallsvariabler som är relevanta att mäta i förhållande till de interventioner som genomförs.

Författare

David Hammarberg

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..