Sök:

Den Planerade Produkten

En studie om småföretags tillämpning av marknadsföring i produktutveckling.


Småföretagare konfronteras av många utmaningar på dagens marknad, konkurrenter, nya produkter, kontinuerligt utveckla verksamheten, attrahera personal, kompetensallokering, o.s.v. (Verreynne & Meyer, 2010, s. 399). Dessa utmaningar leder ofta till problematik för småföretag i produktutvecklingen. Blankson & Omar, (2002, s. 130-131) har visat att ett stort antal småföretagare inte har kännedom om existerande företags- och marknadsstrategier. Småföretagares verksamhet bedrivs ofta utifrån spontana och oplanerade marknadsstrategier vilket kan leda till ökade kostnader och tidskonsumtion. Det finns mängder av modeller och teorier kring hur produktutvecklingen bör struktureras och vad den skall innefatta d.v.s. hur processen ska se ut. Detta har gjort att definiera processen i detalj är problematiskt. Syftet med denna studie är att undersöka omfattningen av marknadsföring och faktorer som påverkar marknadsföring hos småföretag under produktutvecklingsprocessen. Detta för att ge ett teoretiskt bidrag till ämnet samspel marknadsföring/produktutveckling i småföretag. Studiens forskningsmetod är av kvalitativ karaktär. I denna metod tillämpades semistrukturerade intervjuer för insamlandet av primärdata som tillsammans med studiens teoretiska referensram utgör grunden för studiens analys och slutsatser. Studiens respondenter består av småföretagare med positionen VD i samtliga fall. Respondenterna är verksamma inom olika branscher. Detta för att ge studien ett helhetsperspektiv över gruppen småföretagare och deras situation. Studiens teoretiska referensram utgörs av vetenskapliga artiklar med inriktning på produktutveckling, marknadsföring och samspelet dem emellan. Referensramen härstammar från forskning av Clark & Fujimoto, (1991), Trott, (2008), Brown & Eisenhardt, (1995), March-Chordá, Gunasekaran & Lloria-Aramburo (2001), Wern, Sounder & Berkowitz, (2000), Langerak, Hultink & Robben, (2004), Ledwith & O?Dwyer, (2009), Blankson, Motwani & Levenburg, (2006), Troy, Hirunyawipada & Paswan, (2008), Leenders & Wierenga, (2005), Gupta, Raj & Wilemon?s, (1986) och Wang & Montaguti, (2002). Denna forskning tyder på att produktutvecklingen är en komplex process som påverkas av en rad olika faktorer, samt att marknadsföring är en viktig beståndsdel i denna process. Studiens resultat visar att småföretagare inkluderar marknadsföring i produktutvecklingsprocessen i varierande omfattning. Det avslöjas även att det är olika faktorer som påverkar marknadsföringen från företag till företag. Vidare, studiens småföretagares uppfattade behov av marknadsföring i produktutvecklingen skiljer sig från den faktiska nivån av marknadsföring. Det existerar därmed ett integrationsgap i företagens verksamhet. Småföretagarna har incitament i verksamheten för att bemöta problematiken med integrationsgapet. Detta incitament grundar sig i den nära kontakt som existerar mellan medarbetare i företagen.

Författare

Niklas Gustafsson Pär Nordberg

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..