Sök:

De traditionella flygbolagens överlevnad på den skandinaviska marknaden

en studie om SAS Sverige


De traditionella flygbolagen verkar på en marknad som kännetecknas av en ökad konkurrens. De är ofta delvis eller helt statligt ägda och präglas av tröga beslutsprocesser. På grund av sin befintliga struktur och gamla affärskultur har de svårt att konkurrera med priset som konkurrensmedel och måste därför fokusera på att skapa kundlojalitet.Uppsatsens syfte var att analysera och utvärdera SAS långsiktiga marknadsföringsstrategier genom en jämförande studie av företagets ledning, anställda samt kunder. För att belysa problemet har en gapanalys genomförts på SAS Sveriges ledning, anställda och kunder. Studiens teoridel är baserad på teorier om mervärdeskapande, organisation och lojalitet.Resultatet visar att gapet mellan SAS ledning och kunder var relativt litet då ledningen har kunskap och insikt om kundernas förväntningar på SAS tjänster. Gapet mellan SAS ledning och de anställda var däremot mycket större. Den interna kommunikationen inom SAS är idag bristande vilket är ett stort problem. För att SAS skall ha en möjlighet att skapa kundlojalitet måste de börja internt och fokusera på de anställda, så att de levererar vad kunderna förväntar sig. Detta i sin tur bidrar till att SAS profil och image överensstämmer. SAS måste ha en stark affärsidé och vision som alla anställda strävar efter, vilket de inte har idag. Studiens slutsats är att SAS har svårt att långsiktigt överleva med de förutsättningar och den struktur de har idag.Som förslag på vidare forsknings gavs att studera ytterligare effekter av SAS bolagisering, samt att studera faktorer som är viktiga för att skapa en bra intern kommunikation inom hela SAS koncernen.

Författare

Susanna Henriksson Charlotte Fränneby

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..