Sök:

De gamla gudar leva än

om Uppsala studentnationers sittningskultur


Uppsalas studentnationer grundades på 1600-talet och har sedan dess blivit en central del i Uppsalasstudentliv. I föreliggande studie undersöks Uppsala studentnationers roll i främjandet avstudenternas välbefinnande och skapande av gemenskap mellan medlemmarna. Särskilt fokus istudien ligger på de så kallade sittningarna ? middagar med mat, dryck, sång och tal. Sittningarna ären del av nationslivet som är särskilt viktig för produktion och reproduktion av gemensammasymboler inom ramen för de ritualer som äger rum på sittningarna. En historisk bakgrund ochbeskrivning av studentnationerna idag tjänar som bakgrundsavsnitt för att visa hur nationernakommit att bli som de är idag och förklara framväxten av den sittningskultur som idag råder pånationerna. När studentnationerna studeras görs det vanligtvis med ett organisationsteoretisktperspektiv. Här görs en ansats att förklara nationerna ur andra teoretiska perspektiv då detorganisationsteoretiska begränsar möjligheterna till att förstå nationerna som socialt fenomen.Utifrån ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv används teorier kring interaktion, institution ochritual för att förklara var som händer på sittningarna. Material från en observationsstudie på ennationssittning, åtta intervjuer med nationsaktiva studenter samt nationernas sångböcker haranalyserats utifrån det teoretiska perspektivet. Analysen av materialet visar att ritualer påsittningarna är viktiga för att skapa välbefinnande och gemenskap, och där står sången ut somsärskilt central. När sittningsdeltagarna sjunger tillsammans går de in i en gemensam roll och bliraktörer snarare än observatörer. Analysen visar också att det inte är tillräckligt att betraktastudentnationerna som moderna organisationer. Istället är institutionsbegreppet centralt för attbeskriva de ständigt pågående processerna där nya medlemmar integreras i institutionen, hurmedlemmarna tillsammans utgör nationen och hur sittningarna ? när ritualerna är förståeliga och harmening ? bidrar till studenternas välbefinnande och utgör nationslivets själva kärna.

Författare

Anna Liv Jonsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..