Sök:

Datorstöd vid distansundervisning

på vilket sätt förändrar kursplattformar lärarens undervisningssituation?


Dagens teknik har möjliggjort att information kan bli tillgänglig oberoende av tid och plats, detta har inneburit att möjligheter till undervisning på distans har ökat. Staten har gett bidrag till högskolor och universitet för att locka dem att satsa på IT-baserade distansundervisningar. Vid flera av de skolor som idag bedriver distansundervisning sker distansundervisningen helt via datorkommunikation. De datorprogram eller verktyg som är avsedda för dessa ändamål kallas ofta för kursplattformar. I denna uppsats ska vi undersöka hur kursplattformar förändrar lärarens undervisningssituation vid distansundervisning, varför dessa förändringar uppstår och på vilket sätt. Detta för att belysa eventuella effekter som kan uppstå vid införandet av kursplattformar vid distansundervisning och på så sätt förbättra utvecklandet av kursplattformar så att dessa kan användas för att underlätta lärarens undervisningssituation vid distansundervisning. Studien har baserats på kvalitativa intervjuer med personer som har koppling till distansundervisning via en kursplattform. De slutsatser vi kommit fram till utifrån vår analys och diskussion av materialet är att kursplattformar begränsar lärarens undervisningssituation. För att undervisningen skall fungera måste lärarrollen och metodiken förändras och undervisningen bli mer individualiserad, vilket innebär att studenten måste ta mer ansvar. Detta leder till att läraren blir mer en handledare än en undervisare. Det krävs även mycket förberedelse och planering av en distanskurs och det tar mycket tid att undervisa och kommunicera via en kursplattform. Att kommunicera via en kursplattform kan upplevas som svårt och det är därför viktigt att tillhandahålla ett detaljerat handledningsmaterial till sina studenter där det framgår klart och tydligt vilka moment som ingår i kursen samt vad som krävs av studenten.

Författare

Ulrica Engström Daniel Ruuth

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..