Sök:

Data och IKT i Piteå kommun

lärares syn och inställning
till dator i undervisningen


Syftet med undersökningen är att kartlägga hur lärarnas syn på och inställning till datorn i undervisninggen påverkar den praktiska tillämpningen. Undersökningen avser lärare inom grundskolan i Piteå kommun, från förskoleklass till årskurs 9. I genomförandet av undersökningen har vi använt oss av enkäter som besvarades av 60 stycken lärare, samt kompletterande djupintervjuer av fyra stycken lärare från olika skolor. Undersökningen visar på att dator och IT användandet hos lärare inom Piteå Kommun är utbrett. Beroende på lärarnas lokala förankring och deras syn på datoranvändning i skolan varierade kontinuiteten i användandet. Trots att användningen ute i samhället är utbrett har integreringen av dator och IT i skolan ej nått nivåer som motsvarar användandet ute i samhället. En litteraturgenomgång tyder på att tidigare satsningar på IT i skolan har påverkat undervisningen i relativt låg omfattning. Den satsning som gjorts på stöd till lärare i Piteå kommun har, enligt lärarna, underlättat deras användning av IT i skolan genom att de idag upplever att de har respons och stöd i sin IT användning. Satsningar på de tekniska resurserna har ej nått samma nivå och bromsar i vissa fall integreringen av IT i undervisningen.

Författare

Thérese Larsson David Olofsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..