Sök:

Dans i skolan - en danslärares och sex grundskollärares syn på och tankar om dans i skolan


Arbetets titel är Dans i skolan ? en danslärares och sex grundskollärares syn på och tankar om dans i skolan, och författare är Emma Kayser. Problemområdet är dans i skolan, vilket är ett område som är förhållandevis främmande för många. Frågan jag har arbetat utifrån är: Vad har en danslärare respektive sex grundskollärare för syn på och tankar om dans i skolan? Syftet med att göra undersökningen har varit att jag i framtiden har planer på att starta ett projekt med dans i skolan. Därför har det varit av intresse för mig att undersöka vad en danslärare och några grundskollärare har för tankar om att arbeta med just dans i skolan. Undersökningen har genomförts med intervjuer som metod. Dansläraren intervjuades först eftersom jag ville höra hennes tankar om hur hon skulle kunna tänka sig att arbeta med dans i skolan innan jag intervjuade grundskollärarna. När grundskollärarna sedan intervjuades fick de först berätta om sina tankar. Sedan presenterade jag danslärarens tankar för att höra hur de ställde sig till dem. Den form av dans som dansläraren arbetar med är folkdans, vilket i huvudsak innebär styrd pardans. Det har även visat sig att det är denna form av dans som grundskollärarna i undersökningen tänker på i första hand. Danslärarens tankar handlar om att hon antingen kommer till skolorna och undervisar eleverna i dans, eller att hon utbildar grundskollärarna i hur de kan arbeta med dans. Det har visat att grundskollärarna är övervägande positiva till att arbeta med dans i skolan. De tycker att det skulle vara bra om deras elever fick regelbunden dansundervisning av en utbildad danslärare och de tror att barnen skulle uppskatta det. Olika användningsområden för dans i skolan har också kommit fram i undersökningen. Några tycker att dans hör hemma på idrotten, medan andra mycket väl skulle kunna tänka sig att använda dans i ett temaarbete. Några saker som kan försvåra arbetet med dans i skolan är brist på tid, pengar och utrymme.

Författare

Emma Kayser

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..