Sök:

?Damn you if you do, damn you if you don?t? En studie i hur den nya generationens kvinnliga anställda resonerar kring kombinationen moderskap och karriär?


Jämställdheten mellan män och kvinnor har idag kommit en lång bit på vägen iSverige och i västvärlden. Trots detta förväntas kvinnor fortfarande kompromissa i sinanställning och uppoffra delar av sin karriär om de väljer att skaffa barn. Även eftermånga års arbete med att skapa en jämställd arbetsmarknad mellan män och kvinnor,finns det stora skillnader könen emellan när det gäller lön, karriärmöjligheter ochojämn fördelning av föräldraledighet. Under år 2009 ska kvinnor i Sverige ha tjänat82,2 procent av det som männen tjänade, samtidigt som de tog ut mer än trefjärdedelar av föräldraledigheten.Med hjälp av tidigare forskning samt resultat ifrån genomförda fokusgruppsintervjuerville vi få en uppfattning av hur unga kvinnor som studerar eller har studerat ser påframtiden; många gånger är det svårhanterligt för kvinnor att lyckas i karriären ochsamtidigt ha ett rikt och givande familjeliv. Vår frågeställning lyder ?Hur resonerarden nya generationen välutbildade kvinnliga arbetstagare kring kombinationenkarriär och familjeliv??. Genom att anordna och utföra fokusgrupper anser vi oss hafått en djupare förståelse för vad och hur våra respondenter tänker kring vårt valdaämne.Hur resonerar då den nya generationens välutbildade kvinnliga arbetstagare kringkombinationen karriär och familjeliv? Var och en av respondenterna resonerade påsitt eget vis, men några resonemang var återkommande för en stor del av gruppen.Kvinnorna var motiverade att göra karriär och de flesta ville vara självständiga nog attkunna försörja sig själva och sina barn. Många av dem skrämdes av den storaomställningen som ett barn innebär och ingen av dem kände sig redo att skaffa barninom den närmsta framtiden. Visst ser vi återkommande strukturer i derasförhållningssätt, men de är inte tillräckligt tydliga för att vi ska kunna hävda att dennya generationen välutbildade, kvinnliga arbetstagare resonerar på ett visst sätt. Enmänniskas sätt att resonera präglas av en otalig mängd omständigheter. Faktorer sometnisk bakgrund, familjeförhållanden, socialt umgänge, klasstillhörighet, utbildning,uppväxtort med mera, formar människor till olika individer med olika värderingar,intressen och mål.Vi förmodar att företag, precis som vi själva, tenderar att generalisera och placeramänniskor i fack. Man antar att vissa grupper resonerar på det ena eller det andraviset, men under genomförandet av denna studie förstod vi det komplexa i individernainom gruppen. Trots att våra respondenter hade flertalet kriterier gemensamt så inservi att dessa inte är en förutsättning för att deras resonemang ska vara lika. Samhälletoch företagen består av och existerar genom individer. Individer med olikauppfattningar och förväntningar, alla unika.

Författare

Moa Porse Sofie Gillholm

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institution Handels- och IT- högskolan (HIT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..