Sök:

Dagvattenhantering i gatumiljöer

ett gestaltningsförslag över Johannesbäcksgatan i Uppsala


Städernas gator har länge utformats utifrån bilisternas behov. Men tiderna har ändrats och idag är det allt vanligare att gatumiljöer utformas för att främja cyklister och fotgängare. Det beror delvis på vår strävan efter ett hållbart samhälle. I detta examensarbete kombineras två aspekter som bidrar till ett hållbart samhälle: hållbar dagvattenhantering i gatumiljöer och goda fotgängarmiljöer. Syftet är dels att undersöka hur hållbar dagvattenhantering kan användas för att utforma en gata som är inbjudande för fotgängare och dels att undersöka hur dagvattnets estetiska egenskaper kan lyftas fram på ett hållbart sätt längs en gata. Examensarbetet resulterar i ett gestaltningsförslag över Johannesbäcksgatan i Uppsala. Gatan ligger i utvecklingsområdet Östra Sala Backe, ett område som ska bli ?Uppsalas mest hållbara område?. Examensarbetet är uppdelat i fyra delar. Del 1 är en introduktion till ämnet hållbar dagvattenhantering men beskriver även hur gator bör utformas för att vara inbjudande för fotgängare. Här redogörs också för de metoder som använts för att komma fram till gestaltningsförslaget. I del 2 redovisas resultatet från två fallstudier: Green Streets, Portland och Bo01, Malmö. Den inleds med en beskrivning av hur de båda fallen hanterar dagvattnet. Därefter följer analyser om hur dagvattenanläggningarna är integrerade i närmiljön, hur dagvattenhanteringen fungerar vid torr väderlek samt vilka mervärden som dagvattenhanteringarna ger upphov till. I del 3 presenteras gestaltningsförslaget över Johannesbäcksgatan och hur det framställdes. Förslaget baseras på bärande idéer som är indelade i två huvudkategorier: dispositionella idéer och estetiska idéer. De dispositionella idéerna svarar på hur hållbar dagvattenhantering kan användas för att utforma en gata som är inbjudande för fotgängare medan de estetiska idéerna visar hur dagvattnets estetiska egenskaper kan lyftas fram. Del 4 består av en avslutande diskussion kring de frågeställningar som arbetet baseras på. Här förs också ett resonemang kring vilka utmaningar och möjligheter som uppstår vid arbetet med dessa frågor. Del 4 ger mer generella lärdomar som kan vara av nytta för andra landskapsarkitekter i andra projekt.

Författare

Kajsa Åström

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..