Sök:

Cykliska processer i förskolan - en studie om aktionsforskning


Förskolans läroplan reviderades från och med 1 juli, 2011. Det innebär att pedagoger på förskolorna fått nya direktiv att förhålla sig till. I den nya läroplanen finns krav på ett systematiskt utvecklingsarbete, vilket gör att pedagogerna måste se över och eventuellt förändra sin verksamhet. I en sådan process kan specialpedagogen bidra till exempel med olika former av handledning, något som ofta ingår i specialpedagogens uppdrag. I föreliggande studie fokuseras aktionsforskning som ett möjligt arbetssätt att stödja utvecklingsarbete.Syftet är att följa två aktionsforskningsprocesser i förskolan och för att försöka synliggöra aktionsforskningens verktyg med förankring i förskoleverksamhet. Utifrån syftet är följande frågor relevanta:? Vad händer under aktionsforskningsprocesserna?? Hur verkar aktionsforskningsprocessen stödja pedagogerna i att driva ett förändringsarbete? ? På vilket sätt kan arbetet bidra till förändringar i pedagogernas syn på verksamheten?Två arbetslag på en förskola har valt att utveckla sitt arbete genom att använda aktionsforskning som arbetssätt. De beskrev sin problematik med fraser i liknelse med att de är dåliga på att dokumentera vad de planerar. Med andra ord är de duktiga på att prata och planera aktiviteter med mera. De kände att de inte kom vidare i sitt arbete och ville ha hjälp att strukturera upp en cyklisk process. Under processens gång kunde pedagogerna sätta ord på hur betydelsefull dokumentationen blev för vidare arbete. På det sättet bekräftade de samtidigt att tiden att sitta ner och reflektera över konkreta situationer gav båda arbetslagen underlag för verksamheten och insikter om hur de som pedagoger kunde förhålla sig till barnen. Utifrån resultatet kunde jag konstatera att, med utgångspunkt i forskning och praktisering av passande verktyg för förskoleverksamhet kan aktionsforskning kan användas som modell för förändringsarbete om förutsättningar för tid och kunskap skapas. Genom att använda konkreta verktyg som tankekarta, observation, analys, handledning, kollegial reflektion för att synliggöra problematiken, sitt eget arbete och förskoleverksamheten skapar pedagogerna förutsättningar för ett systematiskt kvalitetsarbete. Det är ett arbetssätt som framstår som väl förenligt med specialpedagogens uppdrag.

Författare

Isabella Axberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..