Sök:

Cykelbanors komfort och säkerhet

en studie av sambandet
mellan cykelbanors profil och de vibrationer som cyklisten
utsätts för


Vägytans kondition är av betydelse för cyklisternas komfort och olycksrisk. Jämna och fina vägar är en förutsättning för att cykeltrafiken skall kunna ta större andel i dagens transportsamhälle. Kvaliteten på cykelvägarna i Sverige varierar väldigt mycket och en av anledningarna till detta är att det saknas objektiva metoder för bedömning av vägarnas standard. Fokus för detta examensarbete, är att hitta ett samband mellan en vägbanas profil och de färdvibrationer en person utsätts för då hon eller han cyklar där. Utifrån dessa samband har en modell framtagits, som utifrån vägens profil beräknar färdvibrationen för cyklisten. Vibrationer påverkar människokroppen på ett negativt sätt och kan bl.a. leda till försämrad säkerhet, då motoriken påverkas. Dessutom påverkas komfortupplevelsen genom att vibrationerna kan upplevas som obehagliga. I standarden SS-ISO 2631-1, anges acceptabla vibrationsvärden med hänsyn till komfort. Undersökningen inleds med en litteraturstudie om cykelvägar, vibrationer och de föreskrifter som finns i SS-ISO 2631-1. Därefter har en mätning av färdvibrationer för cyklar utförts på fem olika teststräckor. Vägprofilen på teststräckorna uppmättes och resultaten från de olika mätningarna sammanställdes. Sammanställningen går ut på att kombinera de båda mätningarna och har slutligen gett upphov till en modell för beräkning av vibrationen utifrån vägprofilen. Resultaten från mätningarna tyder på ett starkt samband mellan vägprofil och färdvibrationer. Cykelns hastighet påverkar också färdvibrationerna. I modellen som tagits fram presenteras en ny variabel, texturhastigheten, som har ett linjärt samband med vibrationen. Detta examensarbete kommer förhoppningsvis användas som ett hjälpmedel vid framtida objektiva tillståndsbedömningar av cykelvägar.

Författare

Jonny Nilimaa

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..