Sök:

Countdown To Zero

En diskursanalytisk dekonstruktion


Denna uppsats är en diskursteoretisk analys av den amerikanska dokumentärfilmen Countdown to Zero (2010). När jag för en tid sedan såg filmen för första gången fick jag idén om att skriva denna uppsats. Anledningen var att filmen inte alls förmedlade det budskap som jag hade förväntat mig. Jag vill försöka förklara vad det är för faktorer som ger dokumentärfilmen sitt specifika uttryck i allmänhet och Countdown to Zeros uttryck i synnerhet d.v.s att problematisera hur och varför filmen är producerad på sitt specifika sätt samt hur detta påverkar dess budskap. Filmen handlar om kärnvapen och hotet som de utgör för mänsklighetens välbefinnande och överlevnad. Det uttalade målet är att upplysa tittaren om detta hot samt uppmärksamma att något måste göras för att neutralisera det innan en nukliär katastrof inträffar. Detta sker i filmen främst genom intervjuer med politiska ledare, regeringsanställda samt författare med expertis gällande kärnvapenfrågor.Analysen är gjord i form av en induktiv litteraturstudie. Som verktyg i utförandet av analysen använde jag mig av diskursteori. Detta är en typ av poststrukturalistisk diskursanalys utvecklad av de franska politiska teoretikerna Ernesta Laclau och Chantal Mouffe. De menar att alla sociala fenomen kan analyseras med diskursanalytiska redskap och att diskursanalytikerns uppgift är att studera strävan att etablera entydighet i alla sociala sammanhang d.v.s. att kartlägga de processer där vi kämpar om hur tecknens betydelse ska fastställas. Vidare har jag använt mig av teorier och resultat från tidigare medieforskning och journalistik för att göra jämförelser och konkret förtydliga varför Countdown to Zero är sammansatt på sitt specifika sätt.Mina resultat visar att diskurser gällande gruppbildning, i synnerhet i form av nationalism, blir avgörande för filmens utformning. Detta påverkar också dess förhållningssätt till problematiken kring kärnvapen och hur dessa problem skall lösas. Diskursiva gruppbildningar som exempelvis terroristorganisationer och nationalstater får huvudroller i filmens förklaring av sitt budskap och mina resultat påvisar hur dessa står i relation till varandra och vad detta får för konsekvenser för filmens innehåll.

Författare

Philip Nordling

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..