Sök:

Corporate Social Responsibility och bankverksamhet Framtagandet av en modell för en banks CSR-arbete

Banker utgör en kritisk och viktig del av samhället, parallellt med detta diskuterasföretags roll och ansvar i samhället idag i stor omfattning. Debatten är inte ny och harunder en längre tid diskuterats i den akademiska litteraturen och det mediala rummet.I dessa sammanhang nämns ofta begreppet corporate social responsibility (CSR).Begreppet är omdiskuterat och det råder ingen konsensus kring exempelvisdefinitioner av begreppet. Det kan göra det luddigt att arbeta med dessa frågor ochoklart vad det innebär.Författarnas syfte med denna studie är att presentera en modell vilken kan ligga somgrund för en bank som vill integrera CSR i sina affärsprocesser. Författarnaåstadkommer detta genom extensiva litteraturstudier och en mindre empiriskinsamling där både svenska storbanker och en mindre nischbank studeras.Tillvägagångssättet gör att modellen har god teoretisk förankring och kan användas aven bank som vill integrera CSR i sina affärsprocesser. Modellen utgår från treansvarsområden; ett juridiskt, ett ekonomiskt och ett etiskt. Dessa tre områden formarsedan ett venndiagram vilket banken kan placera in sina aktiviteter inom och på detsättet utvärdera sitt CSR-arbete. Genom att utgå från tre ansvarsområden kankomplexiteten i CSR-begreppet hanteras och det blir tydligt under vilka villkor enCSR-bank arbetar.Författarna menar vidare att den centrala punkten för att en bank ska ta corporatesocial responsibility är transparensen i redovisningen vilket möjliggör för bankensintressenter att fälla omdömen gällande bankens etiska, juridiska och ekonomiskaansvarstagande.

Författare

Martin Calderon Leo Heijbel Simon Lindqvist

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..