Sök:

Corporate Branding - En metod för telekombolaget 3 att stärka sitt varumärke inifrån

På dagens konkurrensutsatta marknad spelar varumärken en allt större och viktigare roll i konsumenters val av produkter eller tjänster. Konsumenter vill kunna identifiera sig med sitt valda varumärke och bygga en djupare relation med det. En ny sorts varumärken, s.k. corporate brands, har vuxit fram för att tillfredställa konsumenternas behov. Men corporate branding är än så länge ny mark och sällan utövat eftersom de på många sätt är mer invecklade och svåra att bygga än de traditionella produkt-/tjänstevarumärken, då de bl. a. kräver ett större engagemang och förståelse för varumärket ifrån de anställda. För att uppnå detta krävs förutom de traditionella externa, även interna varumärkesaktiviteter ? internal branding.Internal branding har precis som dess externa motsvarighet, många aspekter att ta hänsyn till. Ett varumärke ser olika ut på insidan än vad det gör på insidan; det interna varumärket måste överrensstämma med det externa varumärket, men det är inte troligt att det helt och hållet är detsamma. Det interna varumärket måste nämligen också ha koppling till sådant på företaget som direkt påverkar medarbetarna, till exempel organisationskultur, fysiska omgivningar (arbetsplatsen), och internutbildning.Teorier om corporate branding och internal branding har tillämpats i en analys av telekombolaget 3 och dess huvudkontor i Stockholm. Konkreta förslag till förbättrade corporate branding aktiviteter, i syfte att stärka varumärket inifrån, har presenterats och motiverats.Jag har funnit att 3 redan praktiserar flertalet corporate branding aktiviteter men det är fortfarande förhållandevis lite tid och resurser som läggs på det jämfört med externa varumärkesaktiviteter. Presenterade förslag till corporate branding aktiviteter är formgivning av själva kontorets insida och utsida (environmental branding), förstärkt organisationskultur genom fler internal marketing aktiviteter och andra interna kampanjer.

Författare

Björn Avén

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..