Sök:

CSR - en jakt på legitimitet?

en fallstudie av relationen mellan ICA och Globalt Ansvar

A1257Kraven på företags sociala ansvarstagande har under de senare åren ökat. Allt fler företag arbetar därför med mänskliga rättigheter, miljöpåverkan och en hållbar ekonomisk utveckling för att behålla sin legitimitet. Sedan Kofi Annan år 1999 initierade Global Compact och vädjade till världens företagsledare att tillsammans hjälpa till och skapa en bättre värld har begreppet Corporate Social Responsibility, CSR, vunnit acceptans. 2002 initierade Göran Persson en nationell motsvarighet, Globalt Ansvar. Trots det saknas en tydlig innebörd av CSR och därför riktas vårt intresse mot organisationer och företag som arbetar med CSR. Vårt syfte är att undersöka relationen mellan Globalt Ansvar och medlemsföretaget ICA, med avseende på vilka motiv som ligger bakom relationen och vad den för med sig för ICA. Vår undersökning är en fallstudie och är huvudsakligen baserad på intervjuer. Som stöd för undersökningen har vi använt oss av Brunssons teori om organiserad hypokrisi . Vi har dragit slutsatsen att det finns en ömsesidig relation mellan ICA och Globalt Ansvar som drivs av ömsesidighet. Avsaknaden av implementeringskrav och kontroll från Globalt Ansvar skapar en öppen relation med möjlighet för ICA att utveckla och bedriva CSR- arbete efter behov. Relationen bidrar på så sätt till att främja båda organisationernas legitimitet, oberoende av faktiska resultat.

Författare

Pia Malmberg Sebastian Hedman

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..