Sök:

Byggingenjörer i anläggningssektorn


Anläggningssektorn är en växande bransch. En väl fungerande infrastruktur är en viktig faktor förett fungerande och utvecklande samhälle. Anläggningssektorn avser inte bara infrastruktur utanär ett väldigt brett område där några ytterligare delområden är energianläggningar,industribyggnation och grundläggning. Studenter som tar examen från byggingenjörsprogrammetär mer förberedda att arbeta inom byggsektorn jämfört med anläggningssektorn. Utbildningenreflekterar idag inte det behov anläggningssektorn kräver. Arbetet grundar sig främst i intervjuer,enkätundersökningar och statistik.Examensarbetets syfte är att lyfta upp behovet av att integrera mer anläggningskunskap ibyggingenjörsutbildningen alternativt att ge studenterna valmöjligheten att välja inriktning underutbildningen. Att kunna välja mellan en bygginriktning eller en anläggningsinriktning.Examensarbetet skall medföra en inblick i byggingenjörsutbildningen för Peab Anläggning ochge dom en möjlighet att påverka utbildningsupplägget efter deras behov.Målet med arbetet är att undersöka utbildningens brister och möjligheter i förhållande tillanläggningssektorns behov. På ett systematiskt tillvägagångssätt upplysa lärosäten och PeabAnläggning att de är beroende av varandra gällande studentens utveckling. Med det menas attbåda parter skall visa tillräckligt intresse för att gemensamt utveckla studenterna ochtillhandahålla de verktyg som krävs för det framtida yrkeslivet.För att skapa en väsentlig inriktning på detta arbete med konkreta ramar för innehållet har val avmetod haft en stor betydelse. Författarna har övervägt mellan olika metoder som vidareresulterade i att två huvudmetoder användes för att uppnå det eftersträvade resultatet. Arbetetbygger på undersökningar i form av enkätundersökningar och intervjuer.Det påvisas att byggingenjörer inte är förberedda att arbeta inom anläggningssektorn i den gradsom motsvarar byggingenjörer i byggsektorn. Enligt de undersökningar som genomförts visadedet sig att hypotesen stämde. Detta beror på olika faktorer som tas upp i denna rapport.Anläggningssektorn behöver en rekrytering på ca 30 % av de nyexaminerade byggingenjörernaför att täcka marknadens behov. I dag är det ca 10 % av de nyexaminerade byggingenjörerna somstartar en karriär inom anläggningssektorn. Arbetet med att utveckla studenter som läser tillbyggingenjörer bör styras mer mot anläggningssektorn. För att detta skall genomföras måste PeabAnläggning som en stor aktör i branschen ha ett större inflytande på skolan samt effektivisera sinmarknadsföring av anläggningssektorn. Den största anledningen till att studenter inte söker sig tillanläggningssektorn är deras brist på kunskap om branschen. En stor del av de som deltagit ochsamarbetat med författarna i arbetet med denna rapport påstår att de lärt sig för lite omanläggningssektorn under utbildningen och därmed inriktat sig mot byggsektorn.För att utveckla studenterna krävs det i första hand att utbildningen förändras. En ökadverklighetsförankring med en större variation av arbetsmiljöer för att klargöra alla aspekter avbranschen. Genom att upplysa studenterna med fakta kring kommande projekt inomanläggningssektorn skapas ett intresse. Intresse vilket i sin tur skapar engagemang och en vilja attarbeta i ett anläggningsföretag.Trots bristen på byggingenjörer i anläggningssektorn anses byggingenjörsprogrammet bidra medde grundläggande egenskaper som krävs av en byggingenjör. Platschefer, arbetschefer ochpersonalchefer ser på individen vid anställning. Utbildning är ett behörighetskrav som anses somen självklarhet då en tjänst söks på Peab. Individen som anställs ska i första hand ha engrundläggande kunskapsbas. Detta skall sedan följas av ett helhetstänkande som skaparförutsättningar för problemlösningar och ett ökat ansvarstagande.

Författare

Carlos Jansson Martin Johansson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..