Sök:

Bullriga basar och kvittrande sopraner

En studie om socialt konstruerade könsrollers påverkan på vår sångutövning

AbstractSyftet med uppsatsen är att ur genusperspektivet bidra till ökad förståelse om kvinnors och mäns olika förutsättningar för sångutövning. Existerar den kulturellt konstruerade sångrösten eller är anatomin faktorn som styr sångrösten? I en fallstudie där fyra sångpedagoger och dirigenter medverkar, uppmärksammas genus som pågående konstruktion och visar hur detta återkommande reproduceras i sångutövningen. Sångpedagogernas erfarenheter har jag ställt mot verifierad forskning, som bland annat ponerar hur det finns inlärda röstdrag som fysiologin inte kan förklara. Förhoppningen är att uppsatsen visar på hur socialt konstruerade könsroller påverkar sångutövningen. Idealet att sjunga inom sin egen könstillhörighet är enligt mina informanter hårt, tufft och kraftfullt för killar och känsligt, mjukt, och vackert för tjejer. Vi ?ska? vara bullriga basar och kvittrande sopraner, efter socialt konstruerade könsroller. Genus påverkar sångutövningen genom att tjejer generellt inte har lika starkt självförtroende som killar, vilket resulterar i att killar gärna tar större utrymme i exempelvis en kör. Jag har funnit tendenser att mina informanter får jobba mer fysiskt med killarna, att de inte ska vara låga på tonen, och mer psykiskt med tjejerna, att de ska våga låta mer. Sammanfattningsvis anser jag att sång reflekterar vår identitet och killar och tjejer anpassar sin person efter samhällets förväntningar.   

Författare

Linnéa Anerfält

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..