Sök:

Bränsleceller som applikation i bilar

Enstudie av Fuel Cell Electric Vehicles och deras potential för framtida kommersialisering

Användningen av personbilar har ökat stadigt i Sverige och världen i stort de senasteåren, vilket lett till ökade utsläpp av koldioxid. Samtidigt har oljepriset nåttrekordnivåer, och många menar att utvinningen av olja redan har nått sin topp. EU hardessutom satt som mål att medeltemperaturen på jorden inte får stiga med mer än maxtvå grader Celsius, och att till år 2050 reducera koldioxidutsläppen med 80 %. Detta ärenbart möjligt om nya, gröna drivmedel och drivlinor fortsätter utvecklas ochframförallt kommersialiseras. Användningen av förnyelsebara energikällor har ökatkraftigt, vilket skapat förutsättningar för bilar drivna av el. Problemet är att vanligaelbilar i dagsläget har alldeles för kort räckvidd för att kunna ersätta alla bilsegment.Syftet med denna rapport var därför att studera bränslecellers potential som ?Rangeextenders? i elbilar, för att på så sätt förbättra prestandan hos dessa. Samt att ta reda påom, och i så fall när en introduktion av bilar delvis drivna av bränsleceller skulle tänkasbli möjlig i Sverige.För att kunna göra en så rimlig bedömning som möjligt intervjuades personer från olikaföretag och forskningsorganisationer. Alla med mer eller mindre kunskap ombränslecellstekniken och dess potential för integration i bilar. Intervjupersonerna fickgöra egna bedömningar angående om eller när de ansåg det möjligt för bilar delvisdrivna av bränsleceller att bli en kommersiell produkt. Samtidigt delade de med sig avsina egna åsikter beträffande tekniken och dess förutsättningar. Dessa åsikter vägdessedan samman med tidigare forskningsrapporter rörande ämnet för att på så sätt kunnadra slutsatser angående framtida introduktion och kommersialisering av Fuel CellElectric Vehicles (FCEVs).Sveriges klimatmål är alltför ambitiösa för att kunna uppnås med hjälp av konventionellteknik. Därför krävs utveckling och kommersialisering av ny miljövänlig teknik för attlångsiktigt kunna nå dem. Bränslecellstekniken är i dagsläget en väl fungerande tekniksom är kommersiellt gångbar. Det största problemet är dock att tekniken fortfarande äralldeles för dyr och således kräver fördelar ifrån massproduktion för att bli lönsam. Defungerar dessutom bra som applikation i bilar. Flera stora biltillverkare har tillverkatFCEVs som möter konsumenters krav både vad gäller prestanda, körglädje ochkomfort. Det andra stora problemet för en introduktion av FCEVs, förutom kostnadenär bristen på infrastruktur för vätgas. Infrastrukturen kräver en så pass stor initialsatsning av kapital att det kommer behövas en gemensam satsning från såvälenergibolag som myndigheter för att få den på plats. Tidigast möjligamarknadsintroduktion av FCEVs är beräknad till år 2015 medan en kommersialiseringkommer dröja ytterligare 10-15 år.

Författare

Sara Rasmussen

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..