Sök:

B?r gravida och ammande ta jodtillskott? En systematisk ?versikt om jodtillskotts p?verkan p? barns kognitiva utveckling


Syfte: Syftet med denna systematiska ?versikt ?r att unders?ka evidensen f?r om jodtillskott under graviditet eller amning, hos personer utan allvarlig jodbrist, p?verkar barnets kognitiva utveckling. Metod: Litteraturs?kningen utf?rdes i databaserna Scopus och PubMed den 21 mars 2023. S?korden delades in i fyra block utifr?n valt PICO. Populationen var barn 0?7 ?r, interventionen var jodtillskott under graviditet eller amning, kontrollen var inget jodtillskott/placebo under graviditet eller amning, och utfallet var resultat p? kognitionstesterna Bayley-III eller WPPSI-III. Inklusionskriterierna var att studierna skulle vara RCT:er och att jodtillskotten/placebo skulle vara i tablettform. Exklusionskriterierna var om studierna var gjorda p? djur, om artiklarna var skrivna p? annat spr?k ?n svenska eller engelska, om andra kognitionstest ?n Bayley-III eller WPPSI-III anv?nts, eller om de gravida/ammande hade allvarlig jodbrist eller hypotyreos. Risk f?r bias bed?mdes f?r de inkluderade artiklarna med hj?lp av SBU:s mall ?Bed?mning av randomiserade studier (effekt av att tilldelas en intervention (ITT)?. En sammanv?gd evidensgradering enligt GRADE gjordes f?r de inkluderade artiklarna. B?da bed?mningarna gjordes f?rst individuellt av f?rfattarna, och sedan gjordes en sammanv?gd bed?mning. Resultat: Litteraturs?kningen gav 149 unika artiklar. Av dessa l?stes ?tta i fulltext. Totalt tre studier inkluderades sedan i denna systematiska ?versikt. Risk f?r bias bed?mdes som l?g i en av studierna, samt m?ttlig i tv?. Inga statistiskt signifikanta skillnader s?gs mellan interventions- och kontrollgrupperna i tv? av studierna. I en av studierna hade den ena interventionsgruppen en h?gre po?ng ?n kontrollgruppen p? kognitionstestet, vilket var det enda av resultaten som var statistiskt signifikant. Tillf?rlitligheten f?r det sammanv?gda resultatet bed?mdes som l?g (++). Slutsats: Resultatet visar att jodtillskott under graviditet eller amning hos kvinnor utan allvarlig jodbrist inte p?verkar den kognitiva utvecklingen hos barn (++, l?g tillf?rlitlighet).

Författare

Linn Abrahamsson Hanna Andersson

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/Institutionen f?r medicin

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..