Sök:

Borta bra, men hemma bäst! - en undersökning om varför invånare blir besökare i sin egen region


I dag är turismen en väldigt snabbväxande näring. En förutsättning för turism är någon typ av förflyttning. Då turisten tar sig från sin vardagliga miljö använder den sig oftast av någon typ av transport. Största delen av transporterna medför utsläpp skadliga för miljön. I dagens samhälle är miljöförstöringen allt mer hotande. Vi tror att samhället skulle kunna minska koldioxidutsläppen genom rätt strategi och marknadsföring av ?den inhemska platsen?. Skulle transporter en dag bli miljövänliga kommer marknadsföring av den inhemska platsen fortfarande att vara aktuell eftersom inhemskt besökande även gynnar landets ekonomi. Syftet med denna uppsats är att undersöka varför lokala invånare väljer att bli ?besökare på den inhemska platsen?. Vi har gjort nio stycken kvalitativa intervjuer rörande invånares motiv till inhemskt besökande. Fortsättningsvis har vi även studerat teorietiska ansatser angående vad det är för faktorer som påverkar en turists val av destination. Genom att ställa empiri mot teori har vi identifierat likheter och skillnader mellan turister och inhemska besökare. Genom vår kvalitativa metod har vi fått en förståelse för vad som är avgörande för att en lokal invånare ska bli en inhemsk besökare. Genom vår empiriska analys har vi kunnat stärka och anpassa använda teorier till att bättre passa segmentet inhemska besökare.

Författare

Marlene Johansson Monika Nilsson Lisa Reschke

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..