Sök:

Bör Röhnisch lägga sig på sträckbänken?

Varumärkets värde ur ett utvidgningsperspektiv

Röhnisch AB är ett svenskt familjeföretag som framförallt tillverkar tränings- och sportkläder för kvinnor. För tillfället har Röhnisch AB valt att marknadsföra alla sina produkter under ett paraplyvarumärke med en identitet, Röhnisch. Syftet med denna uppsats är att undersöka om Röhnisch kan utvidga sitt varumärke, om det är fördelaktigt och i sådana fall hur långt bör de utvidga varumärket? Dessa frågor har vi undersökt genom att använda oss av fokusgrupper, enskilda intervjuer och en enkätundersökning för att värdera varumärket Röhnisch utifrån ett utvidgningsperspektiv.Vi har även kartlagt Röhnisch AB:s marknad och relevanta trender. Vi har kommit fram till att Röhnisch AB har möjlighet att utvidga varumärket till närliggande produktklasser, men att de ej bör göra en konceptutvidgning till mer skilda produktklasser eftersom de emotionella associationerna är svaga och otydliga. Det är dock bara fördelaktigt om produktrelaterade associationer kopplade till Röhnisch kan överföras till dessa närliggande produktklasser och om de kan förstärka de emotionella associationerna. Kortsiktigt bör Röhnisch AB fokusera på att stärka de emotionella associationerna som är kopplade till varumärket. Därför bör de utvidga sig till närliggande produktklasser som kan stärka dessa associationer. Kan Röhnisch AB stärka dem har varumärket goda förutsättningar för större utvidgningar i framtiden.

Författare

Sanna Dafnäs Peter Roland

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..