Sök:

Bollspel i idrottsundervisning för grundskolans senare år


Bollspel som innehåll i idrottsundervisningen har från många håll kritiserats för sin stora utbredning. Det övergripande syfte med denna studie är att få en inblick i idrottslärares verksamhet och tolkning av styrdokumenten med fokus på bollspel. Hur ser deras terminsplaneringar ut samt vad anser de om bollspelets legitimitet och utrymme i idrottsundervisningen för grundskolans senare år?Studiens konkreta frågeställningar är:* Anser idrottslärarna att bollspel har en berättigad plats i idrottsundervisningen för grundskolans se- nare år?* Hur motiverar idrottslärarna inkludering/exkludering av bollspel i idrottsundervisningen utifrån kursplanen?* Vad anser idrottslärarna om bollspelets utrymme i idrottsundervisningen?Den metod och det material som använts är tre kvalitativa samtalsintervjuer med tre verksamma id- rottslärare i grundskolans senare år samt deras terminsplaneringar.Resultatet visar att samtliga idrottslärare anser att bollspel har en berättigad plats i idrottsundervis-ningen samt att deras främsta motivering till detta är aktivitetens popularitet och att det är roligt. Id- rottslärarnas motiveringar utifrån kursplanen har främst anknytning till kunskapsområdet Rörelse men även till hälsoperspektivet. Trots stora skillnader mellan de tre intervjuade idrottslärarna gällande hur stor del av undervisningstiden som planeras för bollspel, 15%, 20% respektive 45%, visar resultatenatt de alla tre, sammantaget ändå är relativt nöjda med sin tidstilldelning till bollspel.En slutsats som kan dras är att samtliga intervjuade idrottslärare är eniga om att de vill inkludera bollspel i sin undervisning men de vet inte riktigt hur de ska motivera detta på ett tydligt och fram- gångsrikt sätt. Stundtals lyser det igenom att lärarna inte är ordentligt insatta i den rådande kursplanen.

Författare

Sandra Falkelöf Mattias Runnestad

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..