Sök:

Boken - En nyckel till barns föreställningsvärldar. Hur barn relaterar sina erfarenheter kring en bok


BAKGRUND:Skolverket visar att barns läsförståelse under senare år har minskat. I litteraturen har vi lästom hur pedagoger kan använda sig av olika stödstrukturer för att hjälpa barnen till bättreförståelse. Hur barn uppfattar eller erfar sin omvärld är beroende av vilka erfarenheter de harsedan tidigare. Tillsammans med barnen kan samtal kring bilderböcker vara ett sätt att få tadel av deras föreställningsvärldar.SYFTE:Vårt syfte är att undersöka hur barn relaterar sina erfarenheter av fenomenen rädsla ochensamhet ur innehållet i en bok.METOD:För att samla in det empiriska materialet användes kvalitativa barnintervjuer. Vi genomfördeåtta intervjuer på barn i förskoleklass i två kommuner. Vår teoretiska utgångspunkt finns iutvecklingspedagogiken där pedagogens roll i barns lärande lyfts fram.RESULTAT:Vi kom fram till i vår undersökning att barnen relaterade till de fenomen som vi villeundersöka och det visade sig även att barnen hade flera erfarenheter som de kunde koppla tilli boken. Bilderna är ett stöd för barnen när de ska sätta ord på sina erfarenheter. Barnen gerofta exempel på egna upplevelser när de ska redogöra för innehållet i boken.

Författare

Åse Dragstedt Nadja Nordström

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..