Bloggning - om upplevelser kring publicering av personlig information för offentligheten
Det har blivit alltmer populärt att ?blogga?. Ordet blogg uppstod under
1990-talet och sedan dess har ett stort antal människor tagit det av fenomenet.
Publicering av information på Internet kan innebära att vem som helst kan få
tillgång och detta var en utgångspunkt för studiens syfte, som var att få
förståelse för hur studiens deltagare upplever att publicera personlig
information för offentligheten via bloggar. För att nå förståelse användes
kvalitativa intervjuer. Den primära frågeställningen var att undersöka om det
är sökandet efter bekräftelse från andra människor som är kärnan i bloggandet.
Begreppet självkänsla blev centralt då bekräftelse ska ses ur en psykologisk
synvinkel. Studiens resultat visade tecken på att bloggning ses mer som ett
sätt att skriva av sig på, närmare bestämt som ett dagboksskrivande än
bekräftelse i den bemärkelsen ?duger jag??. Slutsatsen kunde vara att samtliga
deltagare vill göra sina röster hörda via sitt bloggande. Avslutningsvis
verkade studien visa en bild på att bloggskrivandet är här för att stanna.