Sök:

Bli hälsosam och smal och passa in i dagens medieideal


Massmedia har en stor roll i dagens förmedling av hälsobudskap och är ett organ som når ut till en stor population. Många av de hälsobudskap som presenteras handlar om träning och fysisk aktivitet och genom medias sätt att framställa detta skapas ideal och normer inom ämnet. Vi anser det därför vara viktigt att undersöka hur träning framställs i ett träningsmagasin. Syftet med studien är att beskriva och analysera hur texter om träning framställs utifrån diskurser och hur budskap framställs i träningsartiklar ur ett träningsmagasin. För att göra detta tillämpades socialkonstruktivistisk teori och kritisk diskursanalys. Till analysen valdes tio nummer av magasinet Hälsa & Fitness och studien begränsades till två särskilda avsnitt som handlar om just träning. Efter kategorisering av artiklarna valdes två kategorier ut för närmare analys där två diskurser kunde utläsas. De två diskurserna valdes att kallas utseendediskursen och hälsodiskursen. Resultatet visar att diskurserna till stor del använder samma strategi i skapandet av deras verklighet gällande träning. I utseendediskursen skapas en verklighet där träning bör ske till förmån för det yttre, alltså utseendet. Hälsodiskursen skapar en annan verklighet där träning går ut på att träna för att förbättra eller bibehålla sin hälsa. Det är viktigt att fortsätta och utveckla forskningen angående hur media utformar sina budskap för att påverka individen, för att på så sätt kunna påverka och eliminera hur dagens ideal och normer ser ut.

Författare

Anna Bengtsson Isabelle Lindgren

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..