Bland de överlevande
En kulturkritisk studie av den narratologiska drivkraften i två postapokalyptiska verk
Syftet med denna uppsats är att undersöka de narratologiska drivkrafterna i de två postapokalyptiska verken The Stand av Stephen King och Girlfriend In a Coma av Douglas Coupland. Med frågor som: Vad är den narratologiska drivkraften? Med kulturkritisk infallsvinkel: vad för karaktärerna med sig in i den nya tiden? Genom närläsning kommer en undersökning ske, där de narratologiska drivkrafterna lyfts fram. Resultatet visar att författarna har använt sig av två olika tekniker. The Stand använder sig av motsatspar enligt A.J. Greimas aktantmodell medan Girlfriend In a Coma använder skiftande fokalisering och berättarröst som narratologisk drivkraft. Båda verken har en katastrof som gemensam faktor. Denna katastrof är den grundläggande narratologiska drivkraften i båda verken. Läsaren vet från början att det är två verk i genren postapokalyptisk skräck, därför läses verken med vetskapen om att vad som helst kan hända, när som helst.