Sök:

Bilen och staden

en studie mellan människa och ny teknik med den norrbottniska staden Piteå i centrum


Uppsatsen är en studie som avgränsats från när den första bilen i Piteå dök upp, 1903, tills massbilismen fick sitt genombrott på 1950-talet. Syftet är att studera mötet mellan människa och ny teknik och det skall göras med bilismen som exempel. Syftet är att så långt det är möjligt sätta den norrbottniska staden Piteå i centrum för studien. Frågorna som ställts och besvarats i förhållande till syftet handlar om hur bilismen utvecklades, hur människorna reagerade på de första bilarna, vad som gjorde den lockande och attraktiv, vilka svårigheter man kunde möta som bilist och vilka aktörerna var som arbetade för att främja bilismen. Aktörer som Kungliga Automobilklubben (KAK) arbetade tillsammans med Väg- och Vatteningenjörerna för att få bättre vägar i Sverige. Man argumenterade bland annat för att industrin skulle få det mycket bättre om man gjorde om vägarna. Även i Piteå arbetade man mycket för att få nya vägar. Man hade en vägnämnd som tillsats för att se till att vägarna blev bättre i och runt Piteå. De arbetade även för att få broar över Piteälven och för att förbättra olika ödesbygdsvägar. När de första människorna kom i kontakt med den nya teknologin väcktes en viss nyfikenhetoch förundran. Vid den här tiden visste man inte att bilen för alltid skulle förbättra samhället, dess infrastruktur och utveckling.

Författare

Andreas Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..