Sök:

Bildning, relationer och egenmakt

en studie av särskilt stöd i vuxenutbildning


Arbetets art: Examensarbete i magisterprogrammet, Avancerad nivå,15 hp Högskolan i SkövdeTitel: Bildning, relationer och egenmakt ? en studie av särskilt stöd i vuxenutbildningSidantal: 44Författare: Thorén AnnaHandledare: Maivorsdotter, NinithaDatum: Augusti, 2014I varje generation unga som växer upp i Sverige är det 20 % som aldrig tar sin studentexamen (Sveriges kommuner och Landsting, 2012). Detta tenderar att ge en negativ effekt på deras framtida vuxenliv, både ekonomiskt och socialt. I Sverige har vi ett väl etablerat system av kommunal vuxenutbildning som ger dessa unga en andra chans att studera vidare. Syftet med denna samling av fallstudier (Flyvbjer, 2006) är att analysera och belysa de sociala och pedagogiska faktorer som gynnar dessa studenter att nå sina mål och utveckla egenmakt (Lightfoot, 1985). Det är genom att använda Deweys holistiska människosyn som förenar språk och erfarenhet, yttre och inre verklighet, som djupintervjuer samlats in från tre studenter som får särskilt stöd i studierna. Analysen av materialet genomfördes i fem steg och analysmetoden var meningskoncentrering (Kvale, 1997). I mitt resultatkapitel presenterar jag citat och analys grupperade under följande fem teman: 1. Skolan som en plats för socialisering ? med risk för självbilden? 2. Socioekonomiska ramfaktorer och flexibilitet. 3. Skolan som en community av goda relationer. 4. Relationer som bygger på bekräftelse och respekt. 5. Fokus på bildning och egenmakt.

Författare

Anna Thorén

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..