Sök:

Bilders betydelse för att uppnå läsförståelse

Bilders betydelse för att uppnå läsförståelse

Syftet med detta arbete är att undersöka bilders betydelse för att uppnå läsförståelse ur aktörerna på marknadens perspektiv. Det som ska undersökas är hur illustratören kan utforma bilden för att påverka läsförståelsen och hur aktörerna kan påverka vilka barnböcker som finns tillgängliga för barnen. Det är också viktigt att undersöka vikten av bilden och textens samspel, hur det påverkar läsförståelsen.m Vidare kommer undersökningen att utforska de mest framträdande fördelar och nackdelar som finns med att använda bilder i böcker för barn som håller på att lära sig läsa. Undersökningen har använt sig av en kvalitativ metod. Litteraturgranskningen har kommit först, där en teoridel har genererats. Efter det har ett antal kvalitativa intervjuer utförts med olika aktörer på marknaden. Det har handlat om en illustratör, pedagog, barnboksbibliotekarie och en forskare inom ämnet visuell kommunikation mot barn. Intervjuerna har varit kvalitativa och frågorna har handlat om de intervjuades uppfattning om hur bilder påverkar läsförståelsen. Vidare har en genreanalys utförts som gått ut på att analysera sex barnböcker som bibliotekarien ansett varit populära vid utlåning av böcker. Analysen har utgått ifrån tre delar: omslag, innehåll och baksida. Delarna har sedan brutits ner i olika element som kan ha direkt eller indirekt betydelse för läsförståelsen. Därefter har syftet med de olika elementen tagits fram och analyserats. Undersökningen har visat att det finns både positiva och negativa aspekter med att använda bilder i barnböcker. En fördel med bilderna är att de väcker barnens intresse och får dem att vilja läsa boken. Bilder kan också förtydliga texten genom att visa det som beskrivs i texten och lägga till information som inte finns i texten men som gör berättelsen mer intressant för barnet. Negativa aspekter med bilder kan vara att det tar fokus från texten och gör att barnet inte läser texten alls utan bara läser bilderna. Det är också viktigt hur aktörerna på marknaden hjälper barnen att hitta lämplig litteratur som överensstämmer med vad barn behöver för att uppnå läsförståelse.

Författare

Klas Appelgren Frida Bergkvist

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..