Sök:

Bildens påverkan i barns läsutveckling


I vårt examensarbete har vi undersökt bildens påverkan på barns läsutveckling. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur barn använder sig av bilder när de läser texter samt hur bild tillsammans med text kan påverka läsinlärningen. För att ta reda på våra frågeställningar har vi intervjuat barn i årskurs två kring olika bilder. Med bilden som utgångspunkt har vi studerat litteratur som berör området. I undersökningen kom vi fram till att bilder är en viktig del till läsförståelsen och att barnen använder sig av bilder när de läser. I vårt test framkom det tydligt att barn även svarar efter bilder när de blivit tillfrågade att svara på en fråga. Vi människor kan med hjälp av erfarenheter minnas ett speciellt tillfälle i form av bilder, detta tyder på att vi använder oss av flera olika sinnen. Slutsatsen är att bilder bär betydelse till läsinlärningen och att bilder tillsammans med en text utgör det perfekta budskapet. Som blivande pedagoger ser vi bilder som ett bra hjälpmedel för läs och språkutveckling för barn i olika åldrar. Barnen kan använda sig av bilder för att tolka och förstå vilket leder till inlärning.

Författare

Mirza Ljuca David Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..