Sök:

Bidrar portfolio till barns förståelse för sitt eget lärande?


Som blivande pedagoger inom förskolan fanns ett stort intresse att undersöka om portfolio bidrar till barns förståelse för sitt eget lärande. Vi har samlat information från olika källor men även använt den kvalitativa metoden intervjuer där barn i femårsåldern har deltagit. Vår slutsats efter denna studie är att barnen till viss del förstår och ser sitt eget lärande med hjälp av portfolio som verktyg. Barnen tycker att det är roligt att spara teckningar och foton för att kunna se tillbaka. Utifrån litteraturen vi studerat och de resultat vi fått anser vi att arbetet med portfolio är något som har stor potential att synliggöra barns lärande och därigenom skapa en förståelse för detta. Det krävs ett utarbetat syfte och en förankring i verksamheten för att skapa en väl fungerande portfolio. Med utgångspunkt i vår studie tycker vi att portfoliometoden är något som fler verksamheter skulle kunna arbeta med i strävan efter ett livslångt lärande.

Författare

Katarina Kemi Petra Lagerskog Anna Lundmark

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..