Sök:

Betydelsen av organiserade fritidsaktiviteter för gymnasieelevers KASAM, upplevda hälsa och välbefinnande


Bakgrund: Psykisk ohälsa bland barn och ungdomar har ökat under de senaste årtiondena. Forskning visar att hög utbildning, god social position, trygg ekonomi och goda levnadsvanor ökar chansen för god hälsa. Även fritiden har betydelse. KASAM innebär att se individen som helhet och fokuserar på faktorer som främjar hälsa och förmågan att bemästra ohälsa.Syfte: Syftet med studien var att ta reda på om det finns skillnad i KASAM, och i upplevelse av hälsa och välbefinnande, mellan gymnasieelever som deltar respektive inte deltar i organiserade fritidsaktiviteter. Hypotesen var att deltagande i organiserade fritidsaktiviteter stärker KASAM samt upplevd hälsa och välbefinnande.Metod: Studien har genomförts som en kvantitativ enkätstudie. Materialet har bearbetats i statistikprogrammet SPSS.Resultat: Tidigare deltagande i organiserade fritidsaktiviteter under gymnasietiden visade sig stärka KASAM, samtidigt som nuvarande deltagande i organiserade fritidsaktiviteter inte visade sig stärka KASAM. Elever som deltog i organiserade fritidsaktiviteter skattade sin hälsa högre jämfört med dem som inte deltog. Deltagande i organiserade fritidsaktiviteter visade sig inte ha någon påverkan på upplevt välbefinnande.Konklusion: Att som skolsköterska motivera elever till deltagande i organiserade fritidsaktiviteter är salutogent eftersom deltagande visade sig stärka både KASAM och upplevd hälsa.

Författare

Sara Jensen Jennie Leijon

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..