Sök:

Bemötande av personer med självskadebeteende

Personals resonemang i samband med en utbildningsintervention


Självskadebeteende definieras med att personen skadar eller stympar sin kropp upprepade gånger utan självmordsavsikt. Sedan 1990-talet har det skett en ökning av inläggningar med självskadebeteende som orsak och är vanligast bland kvinnor i åldrarna 15-24 år. Problembilden är komplex och sjukvården står många gånger handfallen och osäker i hur beteendet ska bemötas, vilket leder till att personal inte vet vilket förhållningssätt de ska ha i omvårdnaden. Studien gjordes enligt en metod för interventions studier. Syftet med denna studie är att i samband med en utbildningsintervention beskriva personalens process i sin förståelse av bemötandet av personer med självskadebeteende. Studien utgick från en bok om självskadebeteende beskrivet med ett inifrånperspektiv. Fem deltagare valdes utifrån kriterierna att de arbetar på en akut vuxenpsykiatrisk vårdenhet samt med lägsta utbildningsnivå skötare/ undersköterska. Fem utbildningstillfällen genomfördes och data dokumenterades genom ljudinspelning och författarnas fältanteckningar. Datamaterialet analyserades därefter med kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade i tre ämnen; ?Tidigare omvårdnadserfarenhet?, ?Ny teoretisk kunskap? och ?Integrering av erfarenhet och teori? och tio områden; ?Frustration och maktlöshet?, ?Vilsenhet inför otydliga omvårdnadsmål?, ?Vad är orsaken??, ?Nytt hopp genom litteraturen?, ?Kunskap och samsyn ger trygghet i bemötandet?, ?Samspel ger unik omvårdnad?, "Reflekterande process?, ?Utveckling av nytt bemötande?, ?Ny förförståelse- fusion av erfarenhet och teori? och ?Reflektion kring en metod för utbildnings intervention?. Huvudfyndet i utbildningsinterventionen beskriver deltagarnas process som resulterat i ny kunskap och en ökad förståelse i bemötandet av patienter med självskadebeteende. Slutsats är att processen haft inverkan på deltagarna genom att de har fått ökad förståelse, hopp och en annan känsla inför omvårdnaden av patientgruppen. Utbildningsinterventionen har varit en effektiv metod att inhämta ny kunskap för att förändra bemötandet i omvårdnadsarbetet.

Författare

Karin Bergman Linda Lundqvist Överhem

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..