Belöninssystem som styrmedel och konkurrensmedel. Samband mellan syfte och belöningstyper.
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlBelöningarBelöningssystemStyrmedelKonkurrensmedel
Problem
Under det senaste decenniet har belöningssystemets betydelse för företaget
kommit i fokus. Man har belyst vikten av belöningssystemet, inte minst som
styrmedel utan även som konkurrensmedel. Som konkurrensmedel används
belöningssystemet för att locka till sig och behålla kompetent personal. Dessa
olika syften borde avspegla sig i belöningssystemets utformning genom att man
tillämpar olika belöningar och belöningstyper.
Problemfrågor
Hur avspeglas syftena styrmedel och konkurrensmedel i belöningssystemets
utformning?
Vilka är de belöningstyper som används främst för att uppnå dessa syften?
Syftet med denna uppsats är att:
?Få en djupare inblick i vilka belöningar som finns för att främja syftena
styrmedel och konkurrensmedel.
?Kategorisera olika belöningstyper utefter dessa syften.
?Kartlägga och analysera de eventuella skillnaderna, med avseende på
belöningstyp utifrån de olika syftena.
Slutsats
I de företag vi studerat använder man främst materiella belöningar som är
kopplade till individen eller systemets prestationer för att uppfylla ett
styrmedelssyfte. Belöningarna är främst av proaktiv karaktär, vilket innebär
att man belönar om man nått ett visst mål.
Belöningar som används i konkurrensmedelssyfte är till största del immateriella
systembelöningar. Dessa avser i första hand att öka trivseln och
företagskänslan. Belöningarna är till största del reaktiva, det vill säga kända
i förväg av individen.