Sök:

Behöver gymanställdaegentligen kunna något mer änträningssteg?

En studie av hur företaget SATS arbetar medkompetensutveckling


Den här uppsatsen behandlar kompetensutvecklingen på träningsföretaget SATS. Syftet är att undersöka synen på kompetensutvecklingen hos SATS ledning och de anställda, vilket innefattar hur företaget arbetar med att utveckla kompetensen hos sina anställda och vilka möjligheter samt eventuella hinder personalen upplever för kompetensutvecklingen. Andra intressanta aspekter som undersöks är vilka kompetenser som är viktiga inom SATS, hur synen på kompetensutveckling konstrueras i relation till företagskulturen och ledarskapet samt varför svaren i SATS medarbetarundersökning från 2009 skiljer sig åt gällande kompetensutveckling mellan två center i Stockholm. Jag tillämpar en kvalitativ metod med åtta intervjupersoner, fyra på respektive center. Uppsatsen visar att synen på kompetensutveckling till stor del överensstämmer mellan intervjupersonerna, att den både sker genom utbildningar och i det dagliga arbetet vilket även är i linje med SATS syn. Ledarskapets påverkan betonas dock starkare av intervjupersonerna än av företaget. Framkommer gör även att företagskulturen på SATS är en integrerad del av kompetensutvecklingen. Företagskulturen består av företagets värderingar vilka präglar hela verksamheten och är kopplade till den emotionella kompetensen. Då företagets värderingar utgår från personliga egenskaper blir den emotionella kompetensen den mest betydelsefulla inom SATS.

Författare

Victoria Rafalowicz

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..