Bedömning i svenskundervisning - utifrån lärare och elever i årskurs 2 och 3
Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur verksamma lärare ser på
bedömning och arbetar med det i svenskundervisningen i årskurs 2 och 3 samt hur
elever i dessa årskurser upplever bedömning och hur de involveras i den. I
litteraturgenomgången presenteras bland annat formativ och summativ bedömning samt
vad dessa innefattar. Även tidigare forskning kring bedömning och dess betydelse för
elevers fortsatta lärande tas upp i denna del. Som metod i studien användes intervjuer av
både lärare och elever från två olika skolor, belägna i två olika delar av södra Sverige.
Totalt fyra lärare, verksamma i årskurs 2 och 3, och 16 elever intervjuades i studien.
I resultatet framkom det att samtliga lärare förespråkade den formativa bedömningen
och såg återkoppling som något ytterst väsentligt för främjandet av elevernas lärande.
Endast en av de fyra lärarna lät sina elever kontinuerligt arbeta med självbedömning
utifrån bedömningsmatriser. De andra tre lärarna ansåg att bedömningsmatriser var för
avancerat för eleverna. Trots det menade eleverna i intervjuerna att de ville involveras
mer i bedömningssituationer och få en överblick på vad som förväntades av dem. Som
helhet kunde vi se att lärarna hade liknande åsikter kring bedömning men att de
arbetade olika med det. Även majoriteten av eleverna ställde sig positiva till bedömning
trots att de involverades olika i bedömningssammanhangen. De flesta önskade även att
de fick bedöma varandra och sig själva mer än vad de gjorde för tillfället. Som slutsats
kunde vi se att det var de lärarna med längst erfarenhet som arbetade mer formativt. Det
var även dessa lärare som främst involverade eleverna i bedömningssituationer och
förmedlade förväntningarna vid bedömningen mer. Vi kunde även, utifrån vårt resultat,
konstatera att elevernas ålder inte borde ses som något hinder för hur de involveras i sin
egen lärprocess vid bedömning.