Sök:

Bedömning i dans

En studie om hur danslärare arbetar med bedömning inom GY11


I denna studie granskas hur danslärare inom gymnasieskolan arbetar med bedömning inom GY11 och hur de resonerar kring bedömning. Bakgrunden till syftet vilar på ett personligt intresse för området som blivande lärare. Bedömning är ett omdiskuterat ämne som anses vara komplext, inte minst inom de estetiska ämnena, och behöver belysas och utforskas. Studiens avgränsning är att förhålla sig till de nya läroplanerna för gymnasiet, Lgy 11, då det är dessa styrdokument vi kommer att arbeta med i framtiden, samt att undersöka syftet inom ett visst geografiskt område, sydöstra Sverige. Metoden som använts är en intervjustudie där personer, som är verksamma lärare inom gymnasieskolan och dansämnet, inom det valda området har intervjuats. Studien har en fenomenografisk utgångspunkt och är induktiv, vilket ger en kvalitativ intervjustudie. Resultatet visar att lärarna har olika tankar om bedömning och bedömningsprocessen. Dock anser samtliga informanter att inlärning inom dans är en process och att det sker över tid. Alla arbetar med både formativ och summativ bedömning i kombination med olika bedömningsaktiviteter, så som loggbok och bedömningsmatriser. Informanterna arbetar alla med kursplanerna inom GY11 och de anser att betygssättningen kommer bli tydligare än tidigare, för både lärare och elever.

Författare

Charlotte Enström Anna Holmkvist Fridh

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..