Sök:

Barns upplevelser av att leva med diagnosen diabetes mellitus typ 1

en systematisk litteraturstudie


För barn som har fått diabetes mellitus typ 1 betyder diagnosen en del förändringar och inskränkningar i vardagen eftersom vardagen behöver förändras både utifrån deras sociala, fysiska men också mentala perspektiv. För att som sjuksköterska kunna stödja barn och deras familjer är det av betydelse att ha kunskap om hur barnen upplever situationen med sin sjukdom. Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva barns upplevelser av att leva med diabetes mellitus typ 1. Metoden som har använts är en systematisk litteraturstudie baserad på sju vetenskapliga artiklar som hittades i databaserna Cinahl, PsycINFO, Pubmed och Elin@lnu.se samt via manuella sökningar. För att säkerställa artiklarnas kvalitet gjordes en kvalitetsgranskning. Analysen har genomförts med inspiration av en kvalitativ innehållsanalys. Huvudresultaten visar att barnen var oroliga och rädda att drabbas av komplikationer. Många av dem kände sig begränsade i vardagen på grund av de rutiner som finns kring diabetesbehandlingen. Viktiga faktorer för att barnen skulle känner sig trygga var stödet av familjer, vänner och skolpersonal, men även kunskap om diabetes och dess behandling som sjuksköterskan tillhandahåller i form av diabetesutbildning.

Författare

Kirsten Hartmann

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap, HV

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..