Sök:

Barns uppfattningar och möjligheter till lustfyllda skriftspråkliga aktiviteter i klassrummet

Syftet med studien var att undersöka 6-8-åringars uppfattningar om hur den fysiska miljön i klassrummet påverkar deras lust och motivation till skriftspråket. Med fokus på frågeställningarna, vilka element i den fysiska miljön barn upplever skapar lust och motivation till skriftspråket, vilka uppfattningar barn har om lekens betydelse för skriftspråket. Samt vilka möjligheter barn har att leka och att leka med skriftspråket i klassrummet. Metoden som valts för insamling av data är kvalitativa intervjuer, vilka har genomförts i klassrummen på tre skolor i både förskoleklass och i år 1. Totalt har 20 barn intervjuats i studien. Resultaten i studien visar att nästan alla barnen upplever lust och motivation i varierande skriftspråkliga situationer. Lugna och sköna platser föredras av majoriteten av barnen för att få lust till skriftspråket. Läseböcker är främst det föremål som upplevs ge lust och motivation till att vilja läsa och skriva. Samtliga barn i förskoleklass uppfattar att de leker i klassrummet och att lekarna kan innehålla olika skriftspråkliga aktiviteter, medan endast få barn i år 1 uppfattar att de leker och då främst lekar med koppling till matematiken. Nästan hälften av barnen uppfattar att skriftspråket kan läras genom leken, medan en fjärdedel menar att de inte lär sig skriftspråket genom leken.

Författare

Carina Gårdewall

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..