Sök:

Barns tankar om sina rättigheter

att arbeta med FN


Syftet med vårt utvecklingsarbete är att undersöka vad barn tänker och kan lära sig om sina rättigheter. VI har arbetet med två olika förskoleklasser för att göra de medvetna om Barnkonventionen och sina rättigheter. De tio grundsatserna, utifrån FN:s Barnkonvention, har varit grunden för att göra barnen medvetna om sin rättgheter. Metoden som vi har använt oss av är gruppintervjuer/samtal, enskilda intervjuer och observationer. Under praktiken gång har vi samtal med barnen i grupp efter vi läst en saga. Samtalen handlade om vad som hänt i sagan och vad de tyckte om just det ämnet vi tog upp. När barnen arbetade och lekte observerade vi dem för att se om det vi pratat om fortsatte i deras aktiviteter. De enskilda intervjuerna utgick från en frågeguide. Resultatet av detta utvecklingsarbetet visar att de 13 barnen har stora tankar och funderingar runt sina rättigheter.

Författare

Veronica Bergström Johanna Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..