Sök:

Barns sorgearbete- pedagogers bemötande av barn i sorg


Sorg är ett omfattande område och denna studie fokuserar på hur lärare i förskolan och iskolan hanterar och arbetar med barn och elever som förlorat någon nära anhörig eller andrapersoner i barnets närhet. Ett syfte med studien är att få en uppfattning om hur lärare iförskola och skola upplever sig rustade inför bemötande av barn och elever som har drabbatsav sorg genom dödsfall samt hur det tar sig i uttryck i praktiken. Ett annat syfte är också attundersöka om skillnader finns i sorghantering i förskola och skola. För att få svar på vårfrågeställning har en enkätundersökning på sex olika skolor och förskolor i en kommungenomförts. Trettiotre verksamma lärare i skolan i årskurserna F-6 och i förskolan har deltagiti undersökningen. Vi har även tagit del av aktuell forskning och litteratur inomämnesområdet. Studien har visat att det råder skillnader mellan förskola och skola i hur manhanterar mötet med barn i sorg. Detta beror främst på ålder och mognad hos barnet. Studienvisar också att det råder bristfälliga kunskaper om innehållet i de krisplaner som finns, vilketborde påverka hur rustade pedagogerna är.

Författare

Katrine Bergström Matilda Lundberg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..