Sök:

Barns läs- och skrivutveckling

ett arbete med tyngdpunkt på
"Stor och liten bok"


Syftet med arbetet var att undersöka om metoden ?Stor och liten bok? utvecklar elevens läs- och skrivförmåga. Bakgrunden baseras till stor del av tidigare forskning kring läs- och skrivinlärning. Den tar även upp vikten av motivation vid inlärning, pedagogens roll samt varför kunskapen att läsa och skriva är viktig. Bakgrunden belyser olika läs- och skrivmetoder där ?Stor och liten bok? har en central plats. Undersökningen genomfördes i en klass 1-2 under vår verksamhetsförlagda utbildning. Vi valde att utföra en kvalitativ undersökning. Vi arbetade med eleverna under fem veckor utifrån ?Stor och liten bok? som härstammar från Nya Zeeland. I slutet av undersökningen bedömdes eleverna med hjälp av läsutvecklingsschema (LUS). För att ytterligare öka trovärdigheten i undersökningen observerades elevernas läs- och skrivsituation i skolan samt deras utveckling.

Författare

Camilla Sandberg Frida Sandberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..