Barns lärande
En studie om de yngsta barnens lärande inom olika ålderssammansättningar i förskolan
Syftet med denna studie var att beskriva pedagogers uppfattningar om de yngsta barnens lärande inom olika ålderssammansättningar i förskolan. Från två olika förskolor intervjuades sammanlagt fyra pedagoger som särskilt arbetar med de yngsta barnen. Resultatet visade att såväl barngruppen som miljön är aktiva delar i barnens lärande eftersom barn lär genom att interagera med varandra och miljön. Detta framhålls även inom socialkonstruktionismen som utgör studiens teoretiska utgångspunkt. En slutsats som dras är att viktiga delar i pedagogers uppdrag handlar om miljöns utformning samt vilka möjligheter barnen ges att mötas och interagera dels med varandra, men också med de vuxna i förskolan. Miljön som en del i de yngsta barnens lärande tog sig uttryck på olika sätt i relation till åldershomogena respektive åldersheterogena barngrupper. I resultatet framkom också att arbete i åldershomogena projektgrupper är positivt för barnens lärande oavsett om förskolan i sig är homogent eller heterogent ålderssammansatt.